آشنایی با سیستم قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی پالت راک

سیستم قفسه بندی پالت راک برای نگهداری اقلام و بارهای نیمه سنگین و سنگین و با استفاده از انواع پالت که جابجایی آن ها توسط ماشین آلات حمل و جابجایی کالا در انبار انجام می شود، طراحی و مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سیستم متداول ترین نوع مورد استفاده در انبارها است.

قابلیت های سیستم پالت راک:

در قفسه بندی پالت راک امکان ایجاد تغییر در نحوه چیدمان پالت ‌ها ، ابعاد قفسه بندی ( ارتفاع ، دهانه ، عمق ) وجود دارد و اقلام روی پالت های تخت ، پالت پروفیلی و یا پالت های دیواره دار توسط لیفتراک جابجا می شود.

مزیت:

این سازه شرایط افزایش ظرفیت بارگذاری در انبارهای محصول، مواد اولیه و مواد نیم ساخته را فراهم می آورد به این صورت که محصولات پالت شده را با دامنه گسترده ای از ظرفیت ( وزن و حجم ) می‌توان انبارش نمود.

طراحی سیستم پالت راک:

طراحی و چیدمان ابعاد راهرو‌ها و ارتفاع ستون و فاصله طبقات قفسه بندی، با توجه به ارتفاع سوله و ابعاد پالتها و نوع لیفتراک و استکر ها و مشخصات ابعادی آن‌ها صورت می‌گیرد.

این سیستم قفسه بندی، قابلیت چیدمان به‌صورت تک ردیف و دوبل و به‌صورت تک پالت، ۲ پالت و یا ۳ پالت در کنار هم (با توجه به طول طبقات و ابعاد پالت ) را دارا است.

اجزای سیستم قفسه پالت راک:

اجزای این قفسه شامل موارد زیر است : ستون ، مهاربندهای ضربدری ، مهاربندهای افقی ، کفی ستون ، پیچ و مهره‌ و بازو باقابلیت اتصال کلیپی و پیچی به ستون‌ها تشکیل‌شده است.

  • قاب‌های متشکل از2 ستون رول فرمی و 2 مهاربند افقی متناسب با عمق قاب و متناسب با طول ستون و تعدادی مهاربند ضربدری و 2 کفی ستون به همراه پیچ و مهره و واشر لوله‌ای است.
  • ستون‌های این قفسه شامل چندین نوع است،
  1. ستون 80 رول فرمی نکدار
  2. ستون 100 رول فرمی نکدار
  3. ستون 120 رول فرمی نکدار و ضخامت (1.5  2  2.5  3 میلی‌متر)

نوع ستون بر مبنای مجموع بار هر دهانه و فاصله طبقات از یکدیگر و فاصله اولین طبقه از سطح زمین تعین می‌گردد.

  • مهاربندهای این قفسه بندی ( افقی  ضربدری ) با توجه به پهنای بار و ابعاد پالت عمق قفسه معین و طراحی و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بازوهای پالت راک:

بازوهای این قفسه بندی چندین نوع هست بازو قوطی( 60*40 و80*40 و 100*40 باضخامت‌های 1.5 و 2 میلی‌متر) و بازو رول فرم ( 3اینچ  3.5 اینچ  4اینچ  5اینچ و 5.5اینچ باضخامت‌های 1.5 و 2 میلی‌متر )

طول بازوهای استاندارد ( دهانه ) 117- 135  155  194  232  270 سانتیمتر که متناسب با میزان بار در هر طبقه طراحی و تولید و اجرا می‌گردد.

قفل اطمینان:

برای ایمنی و جلوگیری از جدا شدن بازو از ستون از قفل اطمینان استفاده می‌شود.

کفی ستون‌ها:

  1. کفی یک‌تکه یک بولت (سبک ضخامت 3 میلی‌متر)
  2. کفی یک‌تکه دو بولت (متوسط ضخامت 5 میلی‌متر)
  3. کفی دوتکه دو بولت و دوتکه چهار بولت ( سنگین ضخامت 10 میلی‌متر )

کفی ستون ها، در زیر هر ستون قرار می‌گیرند که جهت ایستایی و نوع تحمل بار به زمین طراحی و متناسب با ابعاد ستون تعیین و توسط یک یا دو یا چهار رول بولت به زمین متصل می‌شود.

محاسبات تحملی سیستم:

محاسبات تحمل وزن سیستم پالت راک بر اساس بار گسترده یکنواخت و با توجه به تعداد و وزن پالت‌های مخصوص بارگذاری در هر طبقه تعیین می‌گردد .

در صورت غیراستاندارد بودن ابعاد پالت جهت افزایش ضریب ایمنی و عدم سقوط پالت به دلیل عدم مهارت راننده لیفتراک می‌توان از پالت پروفیلی و یا بازوی تقویت استفاده نمود.

پوشش رنگ سیستم:

رنگ کلیه اجزاء با فام طوسی و بازو‌ها و رابط‌ها بافام نارنجی بوده و در صورت نیاز مشتری با توجه به شرایط آب و هوائی با پوشش رنگ پودر یا گالوانیزه گرم نیز قابل تحویل است.

قابلیت ها:

این سیستم قفسه بندی دارای قابلیت افزایش ارتفاع به‌منظور استفاده بهینه از ارتفاع فضا، و استفاده از گاید ریل‌های راهنما در کف برای یکنواختی حرکت ماشین‌آلات و استفاده از محافظ ستون و محافظ قاب جهت جلوگیری از ضربات احتمالی را دارد.

استفاده از بازوی تقویت برای نگهداری پالت‌های غیراستاندارد جهت افزایش ضریب ایمنی و زیر پالتی جهت افزایش ضریب ایمنی و عدم سقوط پالت که این متعلقات نیز به درخواست مشتریان قابل‌تولید و اجراء خواهد بود.

موارد بیشتر:

جهت آشنایی و ارائه توضیحات بیشتر در مورد قفسه بندی پالت راک با کارشناسان شرکت قفسه سازان جهان دژ تماس بگیرید.

منبع: قفسه سازان جهان دژ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *